کد مطلب:38576
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:15
آيا عصمت با اختيار منافات ندارد؟ اگر پيامبران معصوم بودند, چرا در قرآن به آنان نسبت گناه داده شده است ؟
منشأ عصمت خواه تقوا باشد و خواه علم و يقين , هرگز قدرت وتوانايي انجام گناه را از معصوم سلب نمي كند; البته به دست آوردن تقوا و علم ,با عنايت خاص الهي امكان پذير است , ولي چنان نيست كه خداوند انسان معصوم را جبراً از گناه باز دارد. انجام ندادن فعل , گواه بر عدم توانايي نيست وترك گناه براي پيامبران , محال عادي است , نه محال عقلي و محال عادي بااختياري بودن سازگار است , مانند پرهيز از پاره اي از گناهان از سوي افرادمعمولي كه علم و آگاهي منشأ ترك آن شده است , مانند پرهيز از استعمال موادمخدر, توسط كسي كه به آثار مخرّب آن آشنا است , يا بيرون نيامدن با بدن لخت از خانه , كه در اين موارد, توانايي استعمال مواد مخدر و بيرون آمدن از منزل بابدن لخت , وجود دارد و اجباري در كار نيست , اما شخص به اختيار آن را ترك مي كند.
نسبت گناه به پيامبران , از جمله پيامبر اكرم 6در آيهء .(1) با عصمت تنافي ندارد و منظور از در اين آيه گناهي است كه مشركان براي آن حضرت , پيش از هجرت و سپس از آن , قائل بودند, زيرا به معبودهاي ايشان توهين كرده بود و منظور از مغفرت , دفع آثاري است كه ممكن بود بر اين گمان مترتب شود. شاهد اين تفسير آن است كه فتح مكه را علت آموزش شمرده است .
جزوه اي درباره عصمت انبيا ارسال مي شود.
(پـاورقي 1.فتح (48 آيه 1
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.